افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

وزیران خارجه ۲۴ کشور به طالبان: محدودیت‌ها علیه زنان را فورا لغو کنید

بیان‌نیوز

وزیران خارجه ۲۴ کشور جهان با انتشار بیانیه‌ مشترک، به مناسبت روز جهانی همبستگی زنان، از حکومت سرپرست طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان و دختران افغانستان را فورا لغو کند.

بیانیه مشترک این وزرا، امروز چهارشنبه(۸ مارچ) در ویبسایت‌ رسمی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده منتشر شده است.

این بیانیه توسط وزیران خارجه امریکا، بریتانیا، امارات متحده‌ی عربی، ترکیه، سویس، سویدن، اسپانیا، کره جنوبی، قطر، ناروی، نیوزیلند، هلند، عربستان، جاپان، آلمان، فرانسه، فنلند، دانمارک، بلغارستان، بلژیک و استرالیا منتشر شده است.

در بیانیه آمده است:«به مناسبت روز جهانی زن، ما متحدانه توجه را به وضعیت افغانستان جلب می‌کنیم. وضعیتی‌که در یک سال‌ونیم گذشته شاهد یکی از شدیدترین رکودها در احترام به حقوق بشری زنان و دختران در سطح جهان بوده است.»

وزیران خارجه‌ی این کشور هشدار داده‌اند،‌ تا زمانی‌که محدودیت‌های وضع‌شده لغو نشوند، برای اقتصاد و جامعه‌ی افغانستان ویرانگر و غیرقابل جبران خواهد بود، طوری‌که هر افغان آن را حس خواهد کرد.

در بیانیه‌ی مشترک این وزیران خارجه ۲۴ کشور جهان به بیانیه‌ی سازمان همکاری اسلامی اشاره شده که در آن، تصمیم برای جلوگیری از دسترسی زنان و دختران به آموزش را خلاف قوانین اسلامی دانسته است.

طبق این بیانیه، احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران و مشارکت برابر و معنادار آن‌ها در سطوح جامعه، نه تنها خود یک هدف می‌باشد، بلکه زمینه‌ساز توسعه‌ی پایدار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ثبات در افغانستان شمرده می‌شود.

گفتنی است، مقام‌های ارشد حکومت سرپرست نیز به مناسبت روز جهانی زن، این روز را به زنان و دختران افغانستان تبریک گفته است.

Related Articles

Back to top button