افغانستانزنان و حقوق بشر

ممنوعیت آموزش دختران؛ جهان متحد باقی بماند

بیان‌نیوز

به‌دنبال مسدود ماندن مکاتب دخترانه و ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان، نمایندگی دایمی این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد از جامعه‌ی جهانی خواسته است که در قبال حمایت از آموزش دختران متحد باقی بماند.

نصیراحمد اندیشه، نماینده دایمی افغانستان در این شورا خطاب به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد گفته که او نگران نقض حقوق بشری و به‌خصوص زنان و دختران افغانستان است.

او از اعضای این شورا خواست که از ممنوعیت آموزش دختران و کار زنان در افغانستان حمایت کند تا زمینه‌ی آموزش دختران فراهم شود.

اندیشه همچنان با اشاره به ساختار حکومت فعلی افغانستان تاکید کرد که باید از تشکیل حکومت همه‌شمول در این کشور حمایت صورت گیرد.«ما بر جامعه‌ی جهانی صدا می‌کنیم که در حمایت از خود یک حکومت همه‌شمول و نماینده‌ی در افغانستان که متعهد به حفظ حقوق تمامی شهروندانش باشد، متحد بماند. شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد از نقض حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان نگران است.»

در همین حال، شماری از روحانیون کشورهای همسایه از ممنوعیت آموزش دختران افغانستان انتقاد کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌ی نماز جمعه‌ی خود به حکومت سرپرست کابل توصیه کرد که به مناطق هزاره‌جات و شیعیان افغانستان توجه خاص کنند و نباید اقوام ساکن احساس کنند که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.«توصیه‌یم ن است که به هزاره‌جات و برادران شیعه توجه خصوصی بکنند تا حساس نکنند که به خاطر تفاوت مذهبی با بقیه‌ی افغان‌ها از حقوق و حقوق‌شان محروم هستند، مبادا چنین چیزی باشد.»

Related Articles

Back to top button