افغانستانزنان و حقوق بشر

حذف کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از صلاحیت‌های حکومت طالبان نیست

گزارشگر: فرحناز معراج

بیان‌نیوز – کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حذف این کمیسیون را از سوی حکومت طالبان منتفی دانسته و اعلام کرد که حذف آن از صلاحیت‌های طالبان نیست.

این کمیسیون، شامگاه جمعه(6 جوزا) با انتشار بیانیه‌ای گفته که کمیسیون مستقل حقوق بشر و کارمندان آن برای دفاع از حقوق بشر در افغانستان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

در بیانیه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر با بیان این‌که طالبان به استقلالیت و ماموریت آن احترام بگذارد، تاکید گردیده که این کمیسیون بر بنیاد قانون اساسی افغانستان و اسناد بین‌المللی همانند اصول‌نامه پاریس ایجاد شده است و هیچ کسی صلاحیت انحلال ان را ندارد.

این کمیسیون تصریح کرده که از جایگاه و اعتبار بالای جهانی برخوردار است و برای دادخواهی و حفاظت از حقوق بشری مردم افغانستان با سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌های حامی حقوق بشر و سازمان ملل‌متحد هماهنگی لازم را دارد.

طبق بیانیه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان،  این کمیسیون در بیرون از کشور با تیم کاری مسلکی و تیم دادخواهی با هماهنگی نهادهای تاثیرگذار جهانی، از حقوق شهروندان افغانستان دفاع می‌نماید.

با این حال، اخیرا حکومت سرپرست طالبان به لغو شماری از ادارات مستقل دولت پیشین افغانستان اقدام کرد. اقدامی‌که واکنش‌های گسترده‌ای جهانی را در پی داشت.

سازمان ملل‌متحد، شورای امنیت این سازمان، اتحادیه اروپا و سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، اقدامات ضد حقوق بشری طالبان را محکوم کردند.

هم‌زمان با این اقدامات، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل‌متحد از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر به‌شدت ابراز نگرانی کرد و این اقدام را گامی برای برگشت افغانستان به دهه‌های گذشته تلقی نمود.

یک روز پس از لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر از سوی طالبان میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل‌متحد گفت که این کمیسیون(کمیسیون مستقل حقوق بشر) فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای در شرایط بسیار دشوار انجام داده، به مسایل حقوق بشری همه‌ی افغان‌ها از جمله قربانیان جنگ توجه کرده است.

به‌دنبال نگرانی‌های بین‌المللی از نقض حقوق بشر در افغانستان، وزارت خارجه‌ی طالبان در پاسخ به این نگرانی‌ها اعلام کرده که کشورهای جهان از روی گزارش‌های رسانه‌ها، افغانستان را قضاوت نکنند.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button