افغانستانسیاسی

رهبر طالبان به زیر دستانش: با زورگویی مردم از شما نفرت پیدا می‌کنند

بیان‌نیوز – ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی خود از زیر دستانش خواسته است که مردم را به ناحق آزار و اذیت نکنند و از هرگونه ظلم بر مردم اجتناب کنند.

پیام عیدی رهبر طالبان امروز شنبه(۱۸ حمل) منتشر شده است و در این پیام آمده که اگر با کسی به ناحق ظلم صورت گیرد، تمام نظام به لرزه می‌افتد.

او افزوده است: «مردم افغانستان بسیار رنج دیده‌اند، بسیار ظلم‌های بالای شده است و قربانی‌های فراوان داده‌اند، این پیروزی در اثر قربانی‌های این مردم به میان آمده است، پس این مردم را بسیار قدر و خدمت شان را کنید و فریادشان را بشنوید.»

در این پیام عیدی همچنان از سایر اعضای طالبان خواسته شده که مردم باید به صورت اخلاق اسلامی ترغیب و تشویق شوند و در اجرای امور، نباید از جبر و اکراه کار گرفته شود.

او افزوده است: «با زورگویی مردم از شما(طالبان) نفرت می‌کنند و با تشویق، با شما دوستی و اخلاص می‌نمایند.»

رهبر طالبان همچنان تاکید کرده است: «اگر کسی زندانی می‌شود، باید از وی احوال‌گیری صورت گیرد که کسی از وی بی‌جا شکایت نکرده باشد و یا به جرم اندک تکلیف بشتر برایش نرسد، پس احتیاط کنید که به گونه ناحق از شما آزار نبیند.»

عدم اشاره به آموزش دختران

انتظار می‌رفت که رهبر طالبان به این مناسبت به موضوع چگونگی آموزش دختران افغانستان بپردازد، اما در پیام صادرشده از آدرس آخوندزاده، هیچ‌گونه اشاره‌ای به آن نشده است.

رهبر طالبان خاطرنشان ساخته که وزارت معارف به‌منظور آموزش‌های دینی و عصر در تمام ولایت‌ها و ولسوالی‌ها تشکیلات گسترده ایجاد کرده و صدها مرکز دینی و علمی را نیز فعال ساخته است.

به گفته‌ی رآخوندزاده، مکلفیت هر فرد مسلمان است که فرزندان خود را به شکل درست آن تربیت کند تا آموزش بهتر ببیند و در عین حال، تلاش صورت گیرد تا برای‌شان فرصت تعلیمات دینی فراهم شود.

این در حالی است که هرچند سال جدید آموزشی در افغانستان از یک ماه بدین‌سو شروع شده و با وجود باز بودن مکاتب، اما دختران همچنان از فرا گرفتن آموزش محروم هستند.

براساس آمارهای منتشرشده، طی دو سال گذشته ۱.۵ میلیون دختر در سراسر افغانستان از رفتن به مکاتب باز مانده‌اند.

Related Articles

Back to top button