افغانستانامنیتامنیتیگزارش ویژه

گزارش یوناما: تلفات افراد ملکی در نتیجه‌ی حملات انفجاری داعش بعد از تسلط طالبان افزایش یافته است

بیان‌نیوز

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) با انتشار گزارش تازه‌ای می‌گوید که با وجود کاهش تلفات افراد ملکی بعد از تسلط امارت اسلامی، مواد تعبیه‌شده انفجاری هنوزهم به عنان یک نگرانی قابل توجهیدر افغانستان شمرده می‌شود که مشخصه‌ی آن افزایش حملات بر عبادتگاه‌‌ها و علیه شیعیان است.

این گزارش که امروز سه‌شنبه(۶ سرطان) منتشر شده، در آن آمده که از ۳۷۷۴ تلفات افراد ملکی که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ الی ۳۰ می می‌باشد، سه چهارم آن توسط مواد تعبیه‌شده انفجاری به شکل بدون تماز در مناطق پرجمعیت از جمله عبادتگاه‌ها، مکاتب و مارکیت‌ها صورت گرفته است.

در گزارش یوناما تصریح شده که تعداد تلفات افراد ملکی در نتیجه حملات مواد تعبیه‌شده انفجاری که توسط داعش انجام شده است، بعد از تسلط طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته‌ی این گزارش، حملات انتحاری که توسط داعش و بازیگران دیگر انجام شده‌اند، علت اصلی آسیب به افراد ملکی مرتبط با مواد تعبیه‌شده انفجاری می‌باشد.

فیونا فریزز، رییس بخش حقوق بشر یوناما در این گزارش افزوده است:«بسیار مهم است که مقامات حاکم از طریق انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرف،‌ سریع، همه‌جانبه، موثر، معتبر و شفاف در مورد حملات مواد تعبیه‌شده انفجاری که افراد ملکی را متاثر می‌سازند، به تعهدات خود برای حفاظت از حق زندگی پابند باشند.»

او گفته که حتا قبل از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ میلادی،‌ قربانیان جنگ‌های مسلحانه و خشونت برای دسترسی به حمایت‌های ضروری صحی،‌مالی و روانی-اجتماعی تلاش می‌کردند، اما حالا به دلیل کاهش بودجه به خدمات حیاتی از جانب تمویل‌کنندگان، کمک به قربانیان خشونت دشوارتر شده است.

آمار یوناما همچنان در این گزارش نشان می‌دهد که آسیب به افراد ملکی از بابت حملات مواد تعبیه‌شده انفجاری در اماکن مذهبی در مقایسه با دوره سه سال قبل از تسلط طالبان، افزایش قابل توجه داشته است.

طبق آمار این گزارش، در نتیجه حملات بر مکاتب و بقیه مراکز آموزشی در سرک‌های پرازدحام و ترانسپورت عامه در مناطق شیعیان، دست کم ۹۵ نفر جان باخته و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button