افغانستانتحلیل

آمريکا تنها وقتی شکست می‌خورد که از جنگ دست بکشد(۳)

بیان‌نیوز

صلح در زمانه‌ی ‌ما … یا هر زمان دیگری … یا هرگز

اکنون بیایید مناقشه‌ای را که بر سر مبارزه با تروریسم در افغانستان در جریان است، بررسی کنیم. آمریکا در اکتبر ۲۰۰۱ جنگ با طالبان را در افغانستان آغاز کرد و به سرعت برق پیروز شد. سال بعد رییس‌جمهور وقت، جرج بوش، اعلام کرد که طالبان شکست خورده است. در سال ۲۰۰۴، فرمانده کل قوا 8، اعلام کرد طالبان «دیگر وجود ندارد.» با این‌حال، انگار هنوز به‌نوعی وجود داشت. به سال ۲۰۱۱ که رسید، جنرال دیوید پترائوس که در آن زمان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان بود، اعلام کرد که نیروهایش «شتاب حرکت طالبان را گرفته‌اند و جهت آن را عکس کرده‌اند.» دو سال بعد، جنرال جوزف دانفورد که فرمانده وقت همین نیروها بود از «پیروزی اجتناب‌ناپذیر ما» در افغانستان صحبت کرد.

نیک ترس

سرویراستار نشریۀ تام‌دیسپچ

منبع: ترجمان

 

اگست سال پیش دونالد ترمپ، از «استراتژی‌اش در افغانستان و جنوب آسیا» پرده‌برداری کرد؛ «ستون اصلی» این استراتژی «به‌کارگیری شیوه‌ای وابسته به شرایط به‌جای شیوه‌ای زمان‌محور» بود. به بیانی دیگر، «جدول‌های زمان‌بندی بی‌اساس» برای ترک افغانستان که در دوره‌ی رییس‌جمهوری اوباما تعییین شده بود، کنار گذاشته شدند. ترمپ اذعان داشت: «ما با قدرتی که در دل‌هایمان است به‌سمت پیروزی جلو می‌رویم» و «دشمنان آمریکا هرگز نباید از برنامه‌های ما آگاه شوند یا تصور کنند با وقت‌کشی می‌توانند ما را از صحنه به در کنند.»

ترمپ، همچنین اعلام کرد که این جنگ را کاملا در دستان ارتش قرار می‌دهد. او گفت: «مدیریتِ خُرد از واشنگتن هرگز باعث پیروزی در میدان جنگ نمی‌شود» بلکه «پیروزی در خودِ میدان نبرد حاصل می‌شود و نیازمند قضاوت و مهارت فرماندهان حاضر در جنگ و سربازان خط مقدم است که در زمان واقعی، با خودمختاری واقعی و با ماموریتی شفاف برای شکست دشمن عمل می‌کنند.» کسی‌که چنین اختیاری به او عطا شد، جنرال جان نیکلسون بود، همان کسی‌که، در عمل جنگ را از سال ۲۰۱۶ در افغانستان هدایت می‌کرد. او شادمان و پر‌انرژی بود و چند ماه بیشتر نگذشته بود که اعلام کرد: «کمر کار شکسته است» (البته لئون پانتا، معاون وزیر دفاع در دورۀ اوباما، نیز همین را در سال ۲۰۱۲ گفته بود.)

امروزه، تقریباً ۱۷ سال پس از شروع جنگ، دو سال پس از این‌که نیکلسون زمام امور را در دست گرفت، یک سال پس از این‌که ترمپ برنامه‌ی جدیدش را اعلام کرد، پیروزی  به هیچ یک از انواع سنتی‌اش به‌هیچ‌وجه نزدیک به نظر نمی‌رسد و با وجود این‌که حدود ۹۰۰ میلیارد دالر در افغانستان هزینه شده است، همان‌طور که، اوایل امسال، جنرال بازرس ویژه‌ی بازسازی افغانستان قاطعانه اعلام کرد: «تلاش‌های دولت آمریکا برای ایجاد ثبات در مناطق ناامن و ناآرام افغانستان، مابین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۷، اغلب با شکست مواجه شده است.» طبق گزارشی که همین جنرالِ بازرس در ۳۰ جولای ۲۰۱۸ نوشته است، طالبان تا آن زمان، بر ۴۴ درصد کشور کنترل کامل داشت یا در حال به‌دست‌گرفتن کنترل کامل بود و برای دفاع از آن مبارزه می‌کرد و اما هم‌زمان، کنترل و تاثیر دولت افغانستان بر محلات مختلف این کشور حدود ۱۶درصد از زمانی که جنرال ماقبل نیکلسون، جان کمپبل، سر کار بود، کاهش یافته بود.

شاید مایل باشید بدانید با چنین اوضاع‌واحوال ناامیدکننده‌ای چه بر سر نیکلسون آمد؟ آیا جریمه‌ی نقدی شد؟ آیا به‌شیوه‌ی سریال «اپرنتیس» از کار بیکار شد؟ آیا خیلی بی‌سرو‌صدا در کمال بی‌آبرویی از افغانستان بیرونش کردند؟ هرگز. هیچ یک از این اتفاقات نیفتاد، بلکه این جنرال چهارستاره نیز، مانند ۱۵ فرماندهی که پیش از او سر کار بودند، فقط دوره‌اش که سر آمد تعویض شد.

نیکلسون گفت: «بر این باورم که استراتژی جنوب آسیا روش کارآمدی است. اکنون شاهد آنیم که این روش به چنان آشتی و مصالحه‌ی روزافزونی‌ دست یافته است که مانند آن را هرگز ندیده‌ایم.» او اضافه کرد: «همچنین در بیانیه‌هایی که طالبان برای عموم صادر می‌کند، شاهد پیشرفت آشکاری هستیم: از نامه‌ای که در ۱۴ فبروری خطاب به مردم آمریکا صادر کرد گرفته تا پیام عید قربان اخیر که رهبر طالبان، ملا هبت‌الله، برای اولین بار اذعان کرد که مذاکرات ‘پایان این جنگ را تضمین می‌کند’.»

اگر به هر دلیل، اظهارات طالبان نادم را -که به گدایی صلح افتاده است- از دست داده‌اید، از چند خط شروع نامه‌ی رسمی مذکور که همین ماه گذشته منتشر شده است، برایتان نقل قول می‌آورم:

امسال، عید قربان در حالی فرا می‌رسد که مقاومت جهادی ما در برابر اشغال آمریکایی‌ها به نصرت خداوند متعال به منزل کامیابی بسیار نزدیک شده ‌است. نیروهای اشغالگر کفری توان رویارویی در برابر مجاهدین را از دست داده‌اند، استراتژی جنگی‌شان ناکام و تکنالوژی پیشرفته و وسایل نظامی‌شان نابکار شده‌ است، گروه جنایت‌پیشه و فتنه‌انگیز شکست خورده و جنرالان مغرور آمریکایی به عظمت مردم مجاهد افغانستان سر نهاده‌اند.

پس آن صحبت‌های مسالمت‌آمیز نیکلسون درباره‌ی صلح و آشتی چه شد؟ طالبان می‌گوید برای توقف و پایان «این جنگ طولانی» «یگانه راه، خاتمه‌ی اشغال افغانستان است و بس».

ادامه دارد…

Related Articles

Back to top button