افغانستانفرهنگی

همایش مبلغان در کابل؛ بلخی: وحدت و برادری میان مردم افغانستان ضروری است

بیان‌نیوز

سیدمهدی حسینی

سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهلبیت می‌گوید که با توجه به شرایط کنونی افغانستان، تبلیغ علما با محوریت وحدت میان مردم، همگرایی و برادری ضروری پنداشته می‌شود.

آقای بلخی، این اظهارات را امروز پنج‌شنبه(۲۵ عقرب) در چهارمین همایش مبلغان«تبلیغات تخصصی» که در دفتر مجمع محبان اهلبیت برگزار شده بود، مطرح کرده است.

او در سخنانی گفت که اگر تبلیغات علما تخصصی نشود، ممکن است تبلیغات آن‌ها برعکس نتیجه دهد که به جای هدایت مردم، گمراهی، مشکلات و اختلاف میان اقوام به بار آورد و بنابراین، با روش تخصصی، تبلیغات را می‌توان موثرتر نمود.

به گفته‌ی رییس مجمع محبان اهلبیت، مبلغان باید تحلیلی از وضعیت داشته باشند که چگونه برای مردم سخن بگویند تا همدیگرپذیری به وجود آید و تلاش براین شود که با ذهنیت کشورهای همسایه اظهار نظر نشود،‌ زیرا محیط جامعه‌ی افغانستان با کشورهای همسایه متفاوت است و اگر روی این موضوع دقت نشود، مشکلات بیشتری خلق خواهد کرد.

وی خطاب به مبلغان با توجه به شرایط کنونی افغانستان نکاتی را مطرح کرده و وحدت میان مردم را ضروری دانست. بلخی در ادامه خاطرنشان ساخت که مبلغان باید طوری با مردم صحبت کنند که به‌سوی وحدت و همدیگرایی کشانده شوند و از این طریق اقشار مختلف جامعه باهم وصل شوند.

آقای بلخی در ادامه افزود که درحال حاضر امارت اسلامی در افغانستان حاکم است و جز راه تعامل با آن، راه بدیلی وجود ندارد و در عین حال، تلاش صورت گیرد که از هرگونه اغراض جنگ‌طلبانه پرهیز شود، زیرا چهل سال گذشته جنگ و خشونت، جز بدبختی مردم، دیگر هیچ چیزی نتیجه نداشته است.

رییس مجمع محبان اهلبیت همچنان تاکید ورزید که در شرایط کنونی، ایجاب می‌کند که از طریق تعامل، راه حفظ مذهب و گسترش فرهنگ اهلبیت باز نگهداشته شود و نیاز است که این موضوع جز محورهای اساسی مبلغان باشد.

در همین حال آیت‌الله صالحی، رییس شورای علمای شیعه‌ی افغانستان، مبلغان را مامور معارف قرآنی دانسته و خاطرنشان ساخت که نقش علما، مبارزه با عقاید انحرافی است و تبلیغ آن‌ها باید برخواسته از مغز اسلام باشد.

رییس شورای علمای شیعه همچنان در ادامه افزود که مبلغان باید روایات درست و صحیح را به مردم ارایه کنند و در عین حال، از وجود و رفتار علما، درس بگیرند.

از سوی هم محمدآصف مصباح،‌ رییس مساجد وزارت حج و اوقاف در این برنامه، مساجد را ظرفیت و فرصت مهم برای جامعه‌ی افغانستان دانست و تاکید کرد که علما از این فرصت به‌منظور تقویت ارزش‌ها و رشد نسل جوان استفاده کنند.

به گفته‌ی مصباح، در حال حاضر بیشتر از ۵۰۰ باب مسجد در شهر کابل موجود است که از این میان، ۲۶۶ مسجد آن ثبت وزارت حج و اوقاف است و از سوی این وزارت حقوق دریافت می‌کند.

او با توجه به مشکلات موجود گفت که علما و مبلغان با استفاده از فرصت‌ها، تبلیغات تخصصی را در مساجد دنبال کنند تا نکته‌های ضعف و منفی برطرف شود.

 

Related Articles

Back to top button