افغانستانعکس روزگزارش ویژه

روز جهانی رادیو؛ نشرات ۵۰ درصد ایستگاه رادیویی در افغانستان متوقف شده‌اند

هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی رادیو، شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها می‌گویند که با حاکمیت طالبان، ۵۰ درصد از ایستگاه رادیویی در افغانستان با فروپاشی مواجه شده‌اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان امروز سه‌شنبه(۲۴ دلو) در پیامی گفته که نشرات رادیوها در افغانستان از دو سال بدین‌سو با محدود روبرو شده است و تعداد زیادی از خبرنگاران رادیو همانند سایر روزنامه‌نگاران، وظایف‌شان را از دست داده‌اند.

این نهاد رسانه‌ای آمار داده است که پیش از سقوط نظام جمهوری ۴۳۸ رادیو در افغانستان نشرات داشتند؛ اما با روی کار آمدن طالبان، بیش از پنجاه درصد این رادیوها، نشرات‌شان را متوقف کردند.

سازمان حمایت از خبرنگاران با بیان این‌که رادیو نسبت به سایر رسانه‌ها در افغانستان از همیت بیشتری برخوردار است، از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته که در خصوص احیای دوباره‌ی فعالیت‌های رسانه‌های شنیداری همکاری و حاکمیت کنونی را وادر سازند تا بیشتر از این بالای رسانه‌ها محدودیتی اعمال نکند.

به گفته‌ی این نهاد، حکومت کنونی افغانستان محدودیت‌های جاری بر رسانه‌ها و خبرنگاران را بردارد و مانع آزادی بیان و رسانه‌ها نشوند.

از سوی هم هیات دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) در روز جهانی رادیو نیز گفته که تصور دنیای بدون رادیو دشوار خواهد بود.

یوناما آمار داده است که در حال حاضر ۱۵۰ شبکه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند.

این نهاد افزوده است: «ما این روز را جشن می‌گیریم تا قدرت رادیو را که وحدت و توسعه را در سراسر افغانستان شکل می‌دهد، نشان دهیم. یوناما و خانواده‌ی سازمان ملل‌متحد پشتیبانی حق مردم افغانستان برای اطلاعات و آزادی بیان‌اند.»

با این حال برای نخستین‌بار رادیو در افغانستان ۹۸ سال قبل از امروز به‌نام «رادیو کابل» تاسیس شد.

Related Articles

Back to top button