افغانستانگزارش ویژه

ماجرای محاصره «اقامتگاه» حکمتیار چیست؟

بیان‌نیوز – به تازگی گزارش‌هایی از محاصره خانه و دفتر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که گویا حکمتیار از زمان ورودش به کابل در زمین‌های دولتی اقامتگاه و دفتر حزب‌اش ساخته است.

شهروندان کابل روز یک‌شنبه(۵ حمل) گزارش داده‌اند که خانه آقای حکمتیار از سوی وزارت عدلیه‌ی طالبان محاصره شده و او را از خانه و دفتر حزب‌اش بیرون کرده است.

گفته می‌شود که طالبان او را به غصب زمین‌های دولتی متهم کرده است، اما حکمتیار دلایلی ارایه کرده که این زمین‌ها براساس توافق حکومت صلح حکومت پیشین، در این زمین‌ها سکونت داشته است.

بربنیاد گزارش‌های منتشرشده، دستور تخلیه‌ی اقامتگاه حکمتیار از سوی ملاهبت‌الله آخوندزاده،‌ رهبر طالبان صادر شده و وزارت عدلیه این فرمان را اجرا کرده است.

طبق اظهارات منابع به رسانه‌های افغانستان، حکمتیار در این مدت بر سر زمین‌های متعلق به وزارت دفاع افغانستان زندگی کرده است.

طالبان توافق صلح حکمتیار و اشرف غنی را قبول ندارد

از سوی هم، حبیب‌الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار، گزارش‌ها از محاصره خانه‌ی پدرش را رد می‌کند و می‌گوید رهبر حزب اسلامی، محل زندگی خود را تغییر داده است.

او در پلتفرم ایکس نوشته که پس از چند ماه بحث با طالبان، نتیجه این شد که توافق‌نامه صلح حکومت پیشین افغانستان به رهبری اشرف غنی، برای طالبان قابل قبول نیست.

پسر حکمتیار همچنان در ادامه نوشته که اقامتگاه دارالامان کابل تنها موردی بود که از توافق‌نامه دولت سابق افغانستان برای حکمتیار باقی مانده بود.

براساس گزارش‌ها، رهبر طالبان دو سال قبل فرمان بازپس‌گیری زمین‌های دولتی‌که از سوی زورمندان غصب شده بود، را صادر کرد و علاوه براین، کمیسیون در این زمینه وجود دارد که از سوی عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان رهبری می‌شود.

این کمیسیون طی دو سال گذشته‌ تلاش‌هایی را برای زمین‌های دولتی که در دارالامان شهر کابل غصب شده بود، انجام داد و گفته می‌شود که اختلافات حکمتیار با طالبان نیز از همین‌جا نشات می‌گیرد.

علاوه براین، حکمتیار از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان در کابل حضور دارد و او هرازگاهی در نمازهای جمعه خود از رفتار و سیاست‌های رهبری طالبان انتقاد می‌کرد.

Related Articles

Back to top button