گزارش ویژه

آیا داعش تهدید ماندگار برای افغانستان است؟

بیان‌نیوز – پس از حمله‌ی داعش در مسکو، نگرانی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را از حضور دوامدار داعش در افغانستان برانگیخته است.

این حمله‌ی داعش که شوک بین‌المللی را به همراه داشت، بار دیگر افغانستان را در محور توجه قرار داد که گویا، سرنخ این حمله به افغانستان برمی‌گردد و براین اساس، شماری از دیپلمات‌های منطقه‌یی به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا داعش واقعا تهدید ماندگار برای افغانستان خواهد بود؟

محمدرضا بهرامی، سفیر پیشین ایران در کابل افزوده است که شیوه‌ی تعامل گروه‌های افراطی در افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی به‌دلیل پیوندهای زبانی، قومی و دیگر مناسبات، ماهیت پیچیده‌ای به خود گرفته است.

این دیپلمات پیشین ایران روز شنبه(۱۱ حمل) در پلتفرم ایکس نوشته که امکان استفاده از این گروه‌های افراطی در رقابت‌ قدرت‌ها به ماندگاری پدیده افراطی کمک می‌کند.

او گفته است: «در این فضا رقابت بین این گروه‌ها هم بر مبنای قدرت ونه ایدیولوژی، تعریف می‌شود.»

از سوی هم عاطف مشعل، سفیر حکومت پیشین افغانستان در پاکستان می‌گوید که غرب با تامین مالی داعش و با استفاده از پاکستان، به‌دنبال ناامن‌سازی چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است.

او در مقاله‌ای در ویب‌سایت «المرصاد» رسانه‌ی نزدیک به طالبان نوشته که شهاب المهاجر، رهبر شاخه‌ی خراسان داعش در حال حاضر در بلوچکستان پاکستان زندگی و حملات را سازمان‌دهی می‌کند.

این دیپلمات حکومت پیشین افغانستان همچنان نگاشته است که افرادی در پاکستان حضور دارند که در صدد ایجاد موانع برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی منطقه‌ای و به خصوص دهلیز اقتصادی چین – پاکستان هستند.

او در این مقاله با اشاره به افزایش حملات انفجاری در پاکستان، مدعی شده که جنرالان پاکستانی می‌خواهند از ارتباط افغانستان و ین از طریق واخان جلوگیری کنند.

عاطف مشعل در این مقاله بیان کرده پروژه داعش و گروه‌های تروریستی در آسیای میانه به صورت کلی تلاشی برای سنگ‌اندازی بر سر راه پروژه‌های توسعه‌ای مانند دهلیز اقتصادی پاکستان – چین، تاپی، کاسا یک هزار و سایر پروژه‌های منطقه‌ای است.

با این حال، پس از حمله‌ی داعش در حومه مسکو و هدف قراردادن اتباع چینی در پاکستان، نگرانی‌ها از ظهور باالقوه داعش در افغانستان بیشتر شده است.

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و مقام‌های امنیتی امریکا همواره گروه شاخه خراسان داعش را تهدید جدی برای افغانستان و منطقه عنوان کرده‌اند.

Related Articles

Back to top button