افغانستانزنان و حقوق بشر

مدال شجاعت ریاست‌جمهوری کوزوو به دختران معترض افغانستان اهدا شد

بیان‌نیوز – رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که مدال شجاعت ریاست‌جمهوری کوزوو به دختران معترض افغانستان اهدا شده است.

مدال شجاعت به دختران معترض در یک برنامه رسمی‌که تحت عنوان «مجمع بین‌المللی زنان،‌ صلح و امنیت» برگزار شده بود، اهداف شده است.

این برنامه روز دوشنبه(۲۷ حمل) با اشتراک بیش از ۸۰۰ نماینده از ۴۰ کشور جهان و با حضور رییس‌جمهوری کوزوو برگزار شده بود.

مدال شجاعت از سوی ویوسا عثمانی،‌ رییس‌جمهوری کوزوو به زهرا نادر، روزنامه‌نگار افغانستان، عارفه فاطمی، مدینه دروازی و شمار دیگری از دختران معترض اهدا شده است.

زهرا نادر با اشاره به اهدای این مدال افزوده است:‌ «تخمین زده می‌شود که ۲۰ میلیون زن و دختر از حقوق خود محروم شده‌اند. حق سفر کاری یا تحصیلی و حتی حق انتخاب پوشش ندارند.»

او گفته که طالبان تمام سیستم‌های حمایت از زنان را در افغانستان از بین برده‌اند و خشونت در برابر این قشر به‌ویژه خشونت‌های جنسیتی افزایش یافته است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، مجمع بین‌المللی زنان، صلح و امنیت در راستای امنیت،‌ صلح و انعکاس صدای بازماندگان خشونت جنسی برگزار شد.

در این برنامه چهره‌های مطرح بین‌المللی از کشورهای امریکا، اسلوانیا، آلبانیا و نمایندگان دیگر کشورها حضور داشتند.

ممانعت طالبان

از سوی هم منابع در کابل گزارش داده‌اند که طالبان از سفر شماری از زنان و دختران که در مراسم اهدای جایزه دعوت شده بودند، جلوگیری کرده است.

به گفته‌ی منابع، قرار بود که چهار زن از کابل به این مراسم اشتراک کنند، اما به‌دلیل نداشتن محرم، آن‌ها از اشتراک در برنامه محروم شدند.

عادله یادگار، کارمند موسسه زنان برای زنان افغان، مهناز بلوچ، کارمند سازمان بین‌المللی مهاجرت، نگینه احمدی، کارمند موسسه فقط برای ظرفیت و دانش و فرشته یعقوبی، کارمند سازمان کمک‌های پایدار در افغانستان از جمله افرادی بودند که از کابل برای اشتراک در این مراسم دعوت شده بودند.

طالبان به گونه رسمی تاهنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفت‌وگوی رینا امیری با مقام‌های جاپانی در مورد وضعیت زنان افغانستان

Related Articles

Back to top button