افغانستانسیاسی

طالبان به علمای شیعه: نگران امنیت مراسم عاشورا نباشید

بیان‌نیوز – شماری از علمای شیعه افغانستان در سومین روز محرم با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی حکومت طالبان دیدار و گفت‌وگو کردند.

دفتر مطبوعاتی معاون سیاسی طالبان به تازگی در اعلامیه‌ای افزوده است که در این دیدار، علمای شیعه از تلاش‌های طالبان در راستای تامین امنیت مردم ابراز تشکر کرده و تاکید ورزیده‌اند که ادارات طالبان در بازه‌های زمانی با شیعیان همکاری کرده و صدای آن‌ها(اهل تشیع) را شنیده‌اند.

علمای شیعه همچنان ابراز داشتند که افغانستان پس از جنگ در حال ثبات و تحکیم نظام اسلامی هستند و از جانب دیگر، علمای اهل تشیع، همکاری مردم را در این شرایط حساس با طالبان با اهمیت خوانده و خاطرنشان ساختند که شیعیان با طالبان به صورت کامل همکار خواهند بود.

علمای شیعه در این دیدار در مورد برگزاری مراسم‌های محرم نیز صحبت کرده و پیشنهاداتی را به معاون سیاسی طالبان ارایه کردند؛ اما مشخص نشده که این پیشنهادات شامل چه موضوعاتی بوده است.

در همین حال معاون سیاسی طالبان خطاب به علمای شیعه اظهار کرده که تمام مردم افغانستان در نظام اسلامی کنونی این کشور حق مساوی دارند.

این مقام ارشد طالبان با اشاره به ایام محرم و عاشورای حسینی افزود که ادارات امنیتی آن‌ها به خاطر تامین امنیت بهتر مراسم عاشورا برنامه‌ریزی کرده و هیچ‌گونه جای نگرانی در این راستا وجود ندارد.

معاون سیاسی طالبان همچنان ابراز کرده که در مورد پیشنهادات علمای تشیع غور خواهد کرد.

دیدار علمای شیعه افغانستان با مقام ارشد طالبان در حالی صورت می‌گیرد که عده‌ای از نیروهای طالبان در هرات و کابل، با گرامی‌داشت از ایام محرم توسط شیعیان ناسازگاری نشان داده و پرچم‌های عزداران را از خیابان‌ها و خانه‌های مردم به پایین کشیدند.

افزون براین، از استان هرات در غرب افغانستان گزارش‌هایی دریافت شد که نیروهای طالبان برخی از عزاداران امام حسین را به دلیل نصب پرچم عزاداری بازداشت کرده‌اند.

بلینکن: صاحبان قدرت در افغانستان حقوق زنان را بی‌رحمانه سرکوب می‌کنند

Related Articles

Back to top button