افغانستانزنان و حقوق بشر

گوترش: قانون امر به معروف طالبان، حذف عمومی زنان را از جامعه رسمی کرد

بیان‌نیوز – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد می‌گوید که با توشیح قانون امر به معروف از سوی رهبری طالبان، حذف عمومی زنان و دختران از جامعه افغانستان رسمی شده است.

او این اظهارات را روز دوشنبه(2 میزان) در نشست ویژه‌ای که با محوریت زنان افغانستان در مقر سازمان ملل برگزار شده بود، بیان کرده است.

در این نشست، افزون بر حضور دبیرکل سازمان ملل‌متحد، نمایندگان کشورهای مختلف، سازمان‌های بین‌المللی و گروهی از فعالان زن افغان حضور داشتند.

دبیرکل سازمان ملل گفت که زنان و دختران افغانستان با بحران عمیق سرکوب و تبعیض جنسیتی مواجه شده‌اند.

گوترش اما خاطرنشان ساخت که هرگز اجازه نخواهد داد تا قوانین محدودکننده‌ی طالبان نهادینه و به هنجال مبدل شوند.

به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل، اعمال سیاست‌های طالبان، زنان را به سایه‌هایی تبدیل کرده که باید در تاریکی حرکت کنند.

گوترش در سخنانی به وضوح ابراز داشت که قانون جدید امر به معروف طالبان، حلقه دیگری از زنجیره احکامی است که زندگی زنان را محدود کرده است.

او تصریح کرد که تبعیض شدید جنسیتی نه‌تنها مغایر حقوق دختران و زنان است، بلکه برخلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌باشد. وی اضافه کرد که این نوع تبعیض به‌مثابه خودزنی است، زیرا نیمی از جامعه را از عرصه‌های مختلف کنار می‌زند.

گوترش همچنان علاوه کرد که حضور زنان در عرصه اجتماعی به تقویت صلح و امنیت کمک می‌کند و افزود: «بدون به‌رسمیت شناختن حقوق نیمی از جمعیت، افغانستان هرگز نخواهد توانست به جایگاه خود در عرصه بین‌المللی بازگردد.»

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از طالبان خواست تا تمام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را لغو کند و خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای آنان شد.

گوترش از شجاعت «مثال‌زدنی» زنان افغان ستایش کرد و گفت که سازمان ملل به تعامل با گروه‌های زنان افغان ادامه خواهد داد.

روز جهانی صلح؛ گوترش: به هر طرف که ببنیم، صلح تحت حمله قرار دارد

Related Articles

Back to top button