افغانستاناقتصادی

چین کالاهای صادراتی افغانستان را از مالیات معاف می‌کند

بیان‌نیوز – سفیر چین در کابل اعلام کرده که کشورش از ماه دسامبر، کالاهای صادراتی افغانستان را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.

این موضوع میان جاو شینگ، سفیر چین در کابل و مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مطرح شده است. ارگ طالبان نیز اعلام کرده که معاون سیاسی نخست‌وزیر روز پنج‌شنبه(3 عقرب) با سفیر چین دیدار داشته است.

سفیر چین در پلتفرم ایکس نوشته که سطح صادرات افغانستان به چین در سال جاری 11.5 درصد بود و انتظار می‌رود که در سال آیند به 25 درصد افزایش یابد.

جاو شینگ همچنین افزوده است که کشورش برنامه دارد که از راه تاجیکستان دهلیز جدید اقتصادی با افغانستان را باز کند و برای سرمایه‌گذاری در این زمینه، نشست سه‌جانبه میان تاجیکستان، چین و افغانستان برگزار خواهد شد.

به نقل از خبرنامه ارگ، سفیر چین اضافه کرده است که تلاش‌ها برای فعال‌ساختن دهلیز واخان نیز جریان دارد.

مولوی عبدالکبیر از معافیت مالیاتی بر صادرات افغانستان از سوی چین تشکر کرده و افزوده است که این اقدام بر تجارت و اقتصاد افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت. او خواستار اقدامات مشابه سایر کشورهای همسایه شده است.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان راه واخان را به عنوان یک تحول در مناسبات دو کشور خوانده است و گفته است که با تکمیل آن مبادلات اقتصادی و تجارت افزایش خواهد یافت.

با این حال، طبق گزارش‌های منتشرشده، طالبان در اواخر سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرده بودند که کار ساخت ۵۰ کیلومتر جاده در واخان بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند، به‌زودی تکمیل می‌شود؛ اما با گذشت حدود یک سال تاکنون از تکمیل آن خبری نیست.

طالبان برای حضور در نشست بریکس به برگزارکنندگان آن نامه فرستاده است

اخبار مرتبط

Back to top button