افغانستانگزارش ویژه

گزارش: داعش در افغانستانِ تحت کنترل طالبان پیشرفت کرده است

بیان‌نیوز – جوزف ووتل، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی امریکا(سنتکام) می‌گوید که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، شاخه خراسان داعش در این کشور به قدرت بیشتری دست پیدا کرده است.

این مقام سابق امریکایی به نشریه «بزنس انسایدر» افزوده که عدم فشارهای نظامی امریکا و ناتوانی طالبان سبب شده که داعش به تهدید بزرگ مبدل شود.

ووتل گفته است: «خیلی طول نمی‌کشد تا این سازمان‌ها فعالیت خود را بیشتر کند و توان‌مندتر شوند.»

این جنرال بازنشسته‌ی امریکا همچنان بیان کرده که رویکرد مبارزه با تروریزم در نهایت منجر به تقویت و انعطاف‌پذیری بیشتر داعش خراسان شده و این گروه اکنون بر گسترش نفوذ خود در مناطق دیگر تمرکز دارد.

به گزارش بزنس انسایدر، پیش از ورود طالبان به کابل، فعالیت داعش خراسان محدود به افغانستان بود و نفوذ محدودی فراتر از مرزهای این کشور داشت، ولی پس از آن فرصت گسترش بیشتری یافت و مسئولیت حملاتی فراتر از خاک افغانستان از جمله حمله انتحاری به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در ایران و حمله به سالن کنسرت مسکو را برعهده گرفته است.

بزنس انسایدر در گزارش خود نوشت که بدون حضور نظامی امریکا در افغانستان، گزینه‌ها برای مبارزه با داعش نسبتا محدود است. گزارش افزوده است در حالی که کاخ سفید در گذشته بر راهبرد فراتر از هدف‌گیری تروریست‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین تاکید کرده، اما به نظر می‌رسد شواهدی دال بر کارآمدی چنین استراتژی وجود نداشته است.

این در حالی است که هرچند مقام‌های ارشد طالبان،‌ حضور داعش در افغانستان را رد می‌کنند و می‌گویند که این گروه به شدت سرکوب شده است؛ اما با آن‌هم ادارات امنیتی طالبان اخیرا اعلام کرده‌اند که اعضای داعش را در ولایت‌های کنر و بلخ از بین برده‌اند.

اختلاف عمیق میان سران طالبان

همچنان آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان مطرح از اختلاف عمیق میان سران طالبان گزارش داده و گفته ک پیام‌های عیدی متفاوت دو رهبر با نفوذ طالبان، نشان‌دهنده‌ی تنش‌ها میان این گروه است.

براساس گزارش این رسانه، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان برعکس موقف‌گیری سخت‌گیرانه هبت‌الله آخندزاده، تلاش دارد تا حمایت بیشتر جامعه‌ی جهانی را دریافت کند.

در گزارش آمده که رهبر طالبان در پیام عیدی خود از تحمیل قوانین اسلامی دفاع کرده و جامعه‌ی جهانی را به دلیل انتقادات از نقض حقوق بشری، مورد حمله قرار داده است.

رهبر طالبان در یکی از پیام‌های خود، به طور مستقیم دموکراسی‌های غربی را مخاطب قرار داد و گفت زنان را در ملاء عام سنگسار می‌کند.

 

طالبان در هفته‌های گذشته دو پیام عیدی از نام هبت‌الله آخندزاده، که فاکس‌نیوز از او به نام «رهبر گوشه‌نشین» طالبان یاد می‌کند، منتشر کرده‌اند.

پیام عیدی اول، یک بیانیه کتبی بود که روز شنبه به هفت زبان از جمله زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکمنی و اوزبیکی صادر شد. او در این پیام توصیه‌هایی به مقامات این گروه که ادارات دولتی را کنترول می‌کنند صادر کرد.

پیام عیدی دوم، یک فایل صوتی بود که طالبان پس از نماز عیدی که در مسجد عیدگاه قندهار ادا شد، پخش کردند. این فایل صوتی به زبان پشتو است، حدود نیم ساعت را در بر می‌گیرد و لحن و بیان آتشینی مثل بیانیه‌های سابق هبت‌الله آخندزاده دارد.

او در این سخنرانی گفت هرگز در برابر تطبیق شریعت اسلامی با کسی سازش نخواهد کرد. هبت‌الله آخندزاده گفت حاضر نیست یک قدم از تطبیق شریعت اسلامی عقب‌نشینی کند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته است که تحلیل محتوای پیام عیدی سراج‌الدین حقانی اما نشان می‌دهد که او با لحن نرم‌تر، در پی جلب سرمایه‌گذاری‌های جامعه بین‌الملل است.

احمد رشید، روزنامه‌نگار و نویسنده پاکستانی که چندین کتاب در مورد افغانستان و طالبان نوشته است، گفت که هر دو رهبر پیامی قوی به اعضای طالبان می‌فرستند که با وجود فشارهای غرب، هیچ چیز تغییر نکرده است.

رشید گفت: «در درون طالبان اختلاف به وضوح وجود دارد، اما آن‌ها در کنار هم ایستاده‌اند. عناصر معتدلی وجود دارند که می‌خواهند تحصیل زنان را ببینند، اما در موقعیت قوی نیستند.»

پیشتر از این نیز مسوولان حکومت سرپرست طالبان، اختلاف در حکومت را تایید کرده بود، اما گفته بودند که موجودیت چنین اختلافاتی در حکومت یک امر عادی است.

آیا داعش تهدید ماندگار برای افغانستان است؟

Related Articles

Back to top button